آخرین بروز رسانی: ۰۳:۱۱:۱۷ - چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 April 18
كدخبر: 645 تاريخ : 8 اکتبر 2015 - 22:09 چاپ این مطلب

سخنان صریح استاندار مرکزی درباره تغییرات؛ زمانی قمی: من از فرماندارانی که در زمان آقای مقیمی چیده شدندراضی هستم، چرا عنصری را که قبولش دارم تغییر بدهم؟/ وزارت کشور دست مرا برای تغیییرات کاملا باز گذاشته است/ تعدادی از مدیران کل استانی را تغییر دادم و تعدادی را نیز تغییر خواهم داد

محمود زمانی‌قمی دومین استاندار استان مرکزی در دولت حسن روحانی از فشارهای محلی برای جلوگیری از اعمال تغییرات سیاسی خبر می‌دهد.


سخنان صریح استاندار مرکزی درباره تغییرات؛ زمانی قمی: من از فرماندارانی که در زمان آقای مقیمی چیده شدندراضی هستم، چرا عنصری را که قبولش دارم تغییر بدهم؟/ وزارت کشور دست مرا برای تغیییرات کاملا باز گذاشته است/ تعدادی از مدیران کل استانی را تغییر دادم و تعدادی را نیز تغییر خواهم داد

زمانی‌قمی که بعد از محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی کنونی وزارت کشور، عهده‌دار سمت استانداری مرکزی شد، معتقد است، فرمانداران دولت‌های نهم و دهم انگیزه‌ای برای پیاده کردن سیاست‌های دولت تدبیر و امید ندارند و باید هرچه زودتر جای خود را به عناصر معتقد به دولت بدهند.

استاندار مرکزی در پاسخ به انتقادات گرو‌ه‌های اصلاح‌طلب از عملکرد سیاسی وزارت کشور می‌گوید که اگر دقت کنید مدتی است که سمت و جهت انتصاب استان‌ها هم بیشتر به نفع سیاست‌های دولت است و انتصاب جناب آقای اسدالله رازانی به استانداری کرمانشاه نیز در همین راستاست.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا را با محمود زمانی‌قمی می‌خوانید.

طی این مدت مسئولان ارشد وزارت کشور هشدارهایی داده‌اند مبنی بر اینکه اگر مدیری همسو با سیاست دولت تدبیر و امید نباشد، تغییر خواهد کرد. شما در این راستا برنامه‌ای برای تغییر مدیران سیاسی استان مرکزی دارید؟

مطلب روشن است. وقتی دولتی مستقر می‌شود، سیاست‌هایی دارد که باید بر اساس آن‌ها کشور را اداره کند. پرواضح است که عناصر و اشخاصی می‌توانند این سیاست‌ها را خوب اجرا کنند که به آنها اعتقاد داشته باشند. بنابراین اعتقاد به سیاست‌ها و توانمندی، دو مؤلفه‌ای است که باید برای گزینش مدیران مورد عنایت باشد و علی‌القاعده دولت تدبیر و امید هم با سیاست مشخصی مستقر شده است.

قطعا سیاست دولت تدبیر و امید، سیاست دولت نهم و دهم نیست و چون آن سیاست‌ها نیست باید عناصری معتقد به همین سیاست‌ها و توانمند در حوزه اجرا بیایند که این سیاست‌ها را که چیزی جز خواست و اراده مردم نیست پیاده و اجرا کنند. اتفاق ۲۴ خرداد یک صدای بسیار روشنی برای کنار گذشتن بسیاری از سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم بود. ترجمه حضور مردم در ۲۴ خرداد، همین سیاست‌های حوزه اقتصاد، سیاست داخلی و سیاست خارجی و حتی حوزه‌های اخلاقی است.

طبیعتا همه مدیران باید هم‌جهت باشند به این معنا که با تمام توانشان برای پیاده شدن خواست مردم بیایند و برای پیاده شدن اهداف و سیاست‌های دولتی که خود مردم مستقر کردند، تلاش کنند.

در زمان آقای مقیمی در استان مرکزی، اقدامات خیلی خوبی صورت گرفت و بخش عمده کار انجام شده است. البته یک بخشی هم دارد که تغییرات ادامه پیدا می‌کند و مدیران و عناصری که اعتقادی به اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید نداشته باشند، باید جای خود را به عناصر توانمند، مجرب، متعهد و البته معتقد به سیاست‌های دولت تدبیر و امید بدهند. من هم این مسئله را مد نظر داشته‌ام و تغییراتی انجام داده‌ام و حتما از این بعد هم تغییراتی اعمال خواهم کرد.

طی دو سال گذشته، همواره این انتقاد مطرح بوده است که بدنه سیاسی وزارت کشور که شامل مدیران ارشد استانی می‌شود در راستای اهداف دولت حسن روحانی فعالیت نمی‌کنند. پاسخ شما به این انتقادات چیست؟

من از جانب وزارت کشور حرف نمی‌زنم. اما از جانب استانداری مرکزی می‌توانم بگویم که وزارت کشور کاملا دست مرا برای تغییرات در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید باز گذاشته است و جناب آقای رحمانی‌فضلی هم به من تأکید کرده است که برای اجرای سیاست‌های دولت در هر زمینه‌ای که برای تغییرات تصمیمی گرفتید، می‌توانید کار خود را پیش ببرید. من از این بابت تشکر می‌کنم.

اگر دقت کنید مدتی است که سمت و جهت انتصاب استان‌ها هم بیشتر به نفع سیاست‌های دولت است و همین انتصاب جناب آقای رازانی که برای استانداری کرمانشاه صورت گرفت، مطمئنم منشأ تحولات خوبی در استان کرمانشاه می‌شود، چون جناب آقای رازانی از عناصر بسیار متعهد و مجرب و قدیمی وزارت کشور است.

هم آقای مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور و بیش از همه آقای رحمانی‌فضلی تأکید کرده‌اند و دست استانداران را باز گذاشته‌اند و من امیداورم که اگر نقصی در این زمینه است هرچه زودتر رفع شود.

طبیعی است که فرمانداران دولت‌های نهم و دهم انگیزه‌ای برای پیاده کردن سیاست‌های دولت تدبیر و امید ندارند و به نظر من این‌ها باید هرچه زودتر جای خود را به عناصر معتقد به دولت بدهند.

آیا موانع محلی برای تغییرات وجود دارد؟

همه آقایانی که منشأ بروز و ظهور وضع کنونی بودند و در دولت‌های نهم و دهم دستی در اجرا داشتند، امروز حتما عامل فشار به دولت هستند. جالب است همان کسانی که بسیاری از مشکلات امروز از جمله بیکاری نتیجه سیاست‌های غیرمنطقی خودشان است، امروز طلبکار این دولت شده‌اند.

تمام تلاش دولت این است که اوضاع را به نفع خواست مردم تغییر دهد. در این حال با موانع و انتقاداتی روبه‌روست و این امکان وجود دارد که مخالفان در مقابل هر عنصری که برای اجرای سیاست‌های دولت بخواهد وارد دولت شود، نق بزنند و جوسازی کنند.

شما در ادامه کار خود در استانداری مرکزی برنامه مشخصی برای اعمال تغییرات دارید؟

از فرماندارانی که در زمان آقای مقیمی چیده شدند، من راضی هستم. چرا عنصری را که قبولش دارم تغییر بدهم؟ ولی در مدیران کل و بعضی از دستگاه‌های اجرایی که وزارتخانه‌های آن‌ها باید تصمیم بگیرند، مذاکره کردم و تعدادی را تغییر داده‌ام و یک تعدادی را هم تغییر خواهم داد./ آنا

  • درود بر جناب آقای زمانی قمی عزیز بااقتدارشان خسته نباشید


  •