👤 خیرمند، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی:
🔸برخورد موثر با خودروهای شوتی و رفع معضل قاچاق کالا از طریق شوتیها، مستلزم نگاه کریدوری به این مسئله است.
🔹استان مرکزی در بحث شوتیها، مبدا و مقصد نبوده و گذرگاه محسوب می شود و چون گذرگاه هستیم عملا فقط میتوانیم در زنجیره این اقدام مجرمانه تنها، خودروی شوتی را مدیریت کنیم.
🔸راننده خودروی شوتی نه بنیان اینکار است نه مالک بلکه اموالی که قاچاق می شوند، در واقع با حذف یک راننده شوتی، مسئله حل نمیشود و فرد دیگری جای او را میگیرد، بر این اساس گرچه در حوزه مقابله با شوتیها در استان اقدام میشود، اما این اقدام، مسئله اصلی که قاچاق از طریق شوتیهاست را حل نمیکند.
🔹مقابله کردن با خودروهای شوتی، خطراتی را برای دیگر رانندگان در جاده رقم میزند. موارد متعددی داریم که پلیس مقطعی از جاده را بسته و راننده شوتی خلاف جهت، چندین کیلومتر رانندگی کرده تا خود را نجات دهد که چنین اقدامی بسیار خطرآفرین است.
🔸پلیس استان مرکزی یکی از پرتعدادترین موارد کشف شوتی را دارد. استان مرکزی در حوزه تعداد توقیف این خودروها و ثبت پلاک شوتیها در کشور رتبه اول را داراست، اما از آنجا که این استان گذرگاه شوتیهاست، هیچوقت کم شدن تعداد شوتیهای گذری از این استان، محسوس نیست.
🔹اگر به صورت کریدوری با این پدیده برخورد شود، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. در چنین حالتی، برای مثال علاوه بر متوقف کردن خودروی شوتی در استان مرکزی، با اطلاعاتی که از راننده خودرو دریافت میکنیم میتوان، با انباری که در خوزستان اموال قاچاق از آن تحویل گرفته شده نیز به صورت همزمان برخورد کرد و در واقع حامل و مالک کالای قاچاق دستگیر میشوند که امیدواریم برای سال آینده این مهم محقق شود.