آخرین بروز رسانی: ۰۳:۱۱:۱۷ - چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 April 19
كدخبر: 1700 تاريخ : 2 می 2017 - 20:40 چاپ این مطلب

گردشگری شهری؛ گمشده ی اقتصاد کلانشهر اراک/ بهنام آزادی راد

گردشگری شهری؛ گمشده ی اقتصاد کلانشهر اراک


گردشگری شهری؛ گمشده ی اقتصاد کلانشهر اراک/ بهنام آزادی راد

گردشگری شهری؛ گمشده ی اقتصاد کلانشهر اراک

گردشگری پس از صنعت نفت و خودرو سازی، سومین صنعت بزرگ جهان می¬باشد. لازم به ذکر است در مجامع توسعه یافته، این صنعت تاثیر بسزایی در اقتصاد و اشتغال کشورها دارد؛ ولی علیرغم ظرفیت های طبیعی و فرهنگی متعدد، متاسفانه هنوز ایران در این صنعت جایگاه خود را نیافته است. استان مرکزی مانند تمام استان های ایران سرشار از ظرفیت های گردشگری در شاخه های تاریخی، مذهبی،تفریحی و سلامت می باشد. ولی به علت عدم توجه و ناهموار بودن مسیرهای سرمایه گذاری در استان، گردشگری آن حتی برای ساکنین آن خیلی شناخته شده نیست. بی برنامگی در امر توسعه گردشگری موجب شده تا اکثر شهروندان اراک از نبود اماکن تفریحی و محیط¬های آرام خانوادگی گلایه داشته باشند. این در حالی است که با مشاهده و مطالعه ظرفیت های اراک درخواهیم یافت که این شهر از مزیت های گسترده ای برای توسعه گردشگری برخوردار است.
با وجود آنکه بر اساس نتایج سرشماری سال گذشته بیش از دو سوم جمعیت استان مرکزی جوانان تشکیل می دهند اما در شهرهای مختلف استان امکانات تفریحی و ملزومات سپری کردن اوقات فراغت برای جوانان در حداقل سطح ممکن می باشد. با وجود آنکه شهر اراک در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور قرار دارد در ایام تعطیلات به ویژه تعطلات نوروز میلیون ها خودروی مسافران از این شهر عبور می کنند، ظرفیت های گردشگری موجود نه تنها قادر به جذب این گردشگران غیر بومی نیستند بلکه متاسفانه در روزهای تعطیل و مناسبت ها شاهد آن هستیم که عمده جمعیت کلانشهر اراک به سمت خارج از شهر روانه می شوند. از طرف دیگر شهر اراک تنها مرکز استان در کشور می باشد که جمعیت آن نسبت به سرشماری سال ۹۰ کاهش داشته است که یکی از دلایل عمده آن را می توان فقدان مکان های گردشگری مناسب برای شهروندان عنوان کرد.شهروندانی که بیشتر ساعات کاری خود را در محیط های روح¬فرسا و خشن صنعتی و بخش دیگری از وقت خود را در محیط نه¬چندان زیبای شهری سپری می¬کنند.
به¬منظور توسعه صنعت گردشگری و متوقف کردن روند کاهش جمعیت ناشی از مهاجرت در شهر اراک مدیران باید با نگاهی جامع و کامل اقدام به شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید های موجود شهر کنند. در گام بعدی با تدوین طرحی استراتژیک جهت توسعه گردشگری این کلان شهر و ارائه آن به سرمایه گذاران باید تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه گذاران به کار گیرند. از جمله استراتژی هایی پیشنهادی برای مدیران این عرصه می توان به تاکید و تمرکز بر بازار های گردشگری، برگزار رویداد های بزرگ در سطح استان و کشوری و ایجاد زمینه های گردشگری خلاقانه اشاره داشت.


  •