آخرین بروز رسانی: ۰۳:۱۱:۱۷ - چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 April 16
كدخبر: 1648 تاريخ : 24 جولای 2016 - 18:46 چاپ این مطلب

دلیل مرگ ۴۵ درصد ساوجی ها ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است/ سوانح و حوادث شهری رتبه های دوم و سوم را دارند

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه علت مرگ ۴۵ درصد از مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه را بیان کرد.


دلیل مرگ ۴۵ درصد ساوجی ها ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است/ سوانح و حوادث شهری رتبه های دوم و سوم را دارند

 

به گزارش عصر مرکزی دکتر رضا نظری در گفت‌وگو با ایسنا مرکزی، با اشاره به اینکه ۷۶ درصد مرگ‌ها در کشور به علت ابتلای افراد به بیماری‌های غیرواگیر است، افزود: در حال حاضر ۴۵ درصد مرگ‌ها در ساوه و زرندیه به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد دیگر علل مرگ و میر در بین مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه را سوانح و حوادث شهری و ۱۰ درصد دیگر را نیز بیماری سرطان تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه از اجرایی کردن برنامه عملیات NCD (سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر) در شهرستان خبر داد و افزود: با اجرایی شدن این سند در یک پروسه ۱۰ ساله ٢۵ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر کاهش می‌یابد.

این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه با تاکید بر اهمیت و لزوم مشارکت ادارات تابعه در عملیاتی کردن سند منطقه‌ای بیماری‌های غیر واگیر افزود: به همین منظور یک برنامه ۱۰ ساله برای اجرا در مدت زمان سه سال به سه سال تعریف شده است و با اجرای برنامه‌های خاص در این سند در پایان هر سه سال عملیات پایش انجام شده و نتایج بدست آمده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی کاهش ۲۰ درصدی کم‌تحرکی و ۳۰ درصدی استعمال دخانیات را از اهداف این برنامه دانست و افزود: تلاش برای افزایش تحرک مردم با مشارکت اداره ورزش و جوانان، تغذیه مناسب، کاهش مصرف نمک و چربی از اهداف این سند است.

نظری در ادامه با اشاره به اینکه براساس اعلام کارشناسان در سال ۲۰۲۰ مهم‌ترین عامل مرگ و میر انسان‌ها بیماری‌های روانی است، افزود: در کنار اجرای سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر سند پیشگیری از بیماری‌های روانی و استرس نیز در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

وی بیان کرد: از اواسط تیرماه سامانه سیب در دانشکده علوم پزشکی ساوه راه‌اندازی شده است و تا ابتدای مهر برای کلیه خانوارهای تحت پوشش دانشکده در ساوه و زرندیه امکان ایجاد پرونده الکترونیک ایجاد می‌شود و وضعیت سلامت افراد بصورت الکترونیک در سراسر مراکز بهداشتی و درمانی کشور قابل پیگیری است .

نظری گفت: برای اولین بار برای حدود چهار هزار دانش آموز تحت پوشش که در حال سنجش  ورود به مدارس هستند، در مراکز و پایگاه‌های سلامت پرونده الکترونیک تشکیل شد.

وی در ادامه از اجرای طرح مراقبین سلامت در ساوه و زرندیه نیز خبر داد و افزود: در اجرای این طرح برای هر سه هزار نفر یک مراقب بهداشت در نظر گرفته شده است و این مراقبین با رصد کامل افراد تحت مراقبت خود وضعیت سلامت آنان را زیر نظر خواهند داشت.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از افزوده شدن دو هزار متر زیربنا به فضاهای بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی ساوه به منظور اجرای دقیق برنامه سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و ارائه خدمات مطلوب‌تر بهداشتی و درمانی به شهروندان خبر داد و گفت: همچنین در اجرای این طرح بیش از دو هزار متر مربع مرمت و تعمیرات اساسی در پایگاه‌های بهداشتی و درمانی شهر و روستا انجام شده است.


  •