- عصر مرکزی - http://asrmarkazi.ir -

ضرورت تعامل با دانشگاه ها برای حل معضل پسماندهای شهر اراک/ دکتر بهزاد احدزاده

بهره گیری از ظرفیت مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی شهر اراک فرصت مناسبی برای حل مشکل مدیریت پسماندها در این شهر است تا ضمن رفع مشکلات زیست محیطی، زمینه تولید انرژی و درآمدزایی نیز فراهم شود.
دکتر بهزاد احدزاده: از دیرباز تا به امروز یکی از مشکلات جامعه شهری موضوع جمع آوری پسماندها بوده؛ مسئله ای که همواره مدیران شهری را درگیر خود کرده و عملکرد ناموفق در این بخش هم موجب شده تا شیوه مدیریت پسماند، ‏ زیر ذره بین انتقاد فعالان زیست محیطی قرار گیرد.

شهر صنعتی اراک، یکی از کلانشهرهای درگیر با مشکل مدیریت پسماندها است؛ معضلی که در بخش های مختلف از نحوه جمع آوری زباله از مبدا، تا تفکیک و دفن پسماند، برنامه ریزی های انجام شده تاکنون نتوانسته رضایت مردم و دوستداران محیط زیست را جلب کند.

دفن زباله های شهری در بالادست سفره های آب زیرزمینی همواره به عنوان یکی از گلایه های فعالان تشکل های زیست محیطی این کلانشهر مطرح بوده، موضوعی که علاوه بر تهدید سلامت منابع آب زیر زمینی، این روزها مولد دغدغه های جدیدی است از جمله فرونشست زمین هایی که سال ها است میزبان شیرابه های زباله ها هستند.

اگرچه موضوع پسماندهای شهری و نحوه جمع آوری و دفن آنها به عنوان یکی از چالش های پیش روی مدیران شهری در اراک مطرح است، اما زنگ خطر این مساله به عنوان یک معضل خطرساز، آنجا به گوش می رسد که درمی یابیم تفکری برای جداسازی پسماندهای پزشکی و عفونی از پسماندهای خانگی و صنعتی اندیشیده نشده است.

جمع آوری و دفن زباله های خطرناک بهداشتی و عفونی همراه با زباله های خانگی و صنعتی در یک منطقه و عدم تفکیک آنها هنگام دفن باعث می شود که آلودگی های میکروبی همراه با سایر آلودگی ها به لایه های زیرین زمین نفوذ کند که این مساله، آلودگی منابع آب زیرزمینی را به شدت تهدید می کند. گذشته از این، با توجه به فعالیت بخشی از جمعیت شهری در حوزه جمع آوری پسماندها، خطر آلوده شدن این افراد به انواع بیماری ها از جمله بیماری های میکروبی دوچندان می شود.

با وجود آن که اخیرا در برخی بیمارستان ها و مراکز درمانی شهر اراک شاهد فعالیت زباله سوزهای صنعتی به منظور از بین بردن پسماندهای عفونی هستیم، اما بسیاری از این دستگاه های زباله سوز به دلیل عدم تطبیق با استانداردها، نمی تواند آنچه را که در حوزه مدیریت زباله های بهداشتی و عفونی انتظار می رود محقق کند.

دیگر وقت آن رسیده تا با نگاهی کارشناسانه به حل مشکل پسماندهای شهری و بهره گیری از نظرات کارشناسان در راستای دفن اصولی پسماند، از شیوه های رایج کشورهای دنیا در این بخش کمک بگیریم و اجازه ندهیم زباله ای که این روزها به عنوان یک سرمایه ای ارزشمند در دیگر کشورهای دنیا در مسیر درآمدزایی و تولید انرژی به کار گرفته می شود، در گوشه ای از شهر تلمبار شده و به خطری برای سلامت محیط زیست و مردم تبدیل شود.

در این رابطه ظرفیت وجود دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقی در شهر اراک، فرصت خوبی است تا در تعاملی سازنده با پژوهشگران و دانشگاهیان، از طرح ها و ایده های نو در این بخش کمک بگیریم تا بتوانیم ضمن درآمدزایی برای شهر از محل پسماندها، زندگی و محیط زیست سالمی را برای شهروندان رقم بزنیم.