- عصر مرکزی - http://asrmarkazi.ir -

۹۱۲ میلیارد تومان اعتبار، دستاورد سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی جهت تکمیل پروژه ها ی عمرانی

 

این مطلب را معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ابراز داشت و گفت: مهم ترین پروژه های مطرح شده برای تامین اعتبار در بخش بهداشت و درمان، فاضلاب شهری و در مجموع پروژه هایی که نقش پر رنگی در کاهش آلودگی هوا دارند، می باشد و هدف ما ایجاد حساسیت و دغدغه نسبت به رفع آلودگی هوای اراک بود که با مستند سازی و ارائه گزارشات لازم توانستیم این حساسیت را ایجاد کنیم.

عزیز فیلی در خصوص دستاوردهای استان مرکزی از سفر هیأت دولت یازدهم گفت: قبل از سفر هیأت دولت به استان در مدت چهار ماه جلسات متعددی را با حضور مدیران دستگاه های اجرایی استان در ارتباط با نیازهای اعتباری و جمع بندی و تعیین اولویت پروژه ها داشتیم و بعد از جمع بندی های نهایی که با حضور استاندار انجام گرفت جلسات کشوری را با حضور وزرای ذیربط و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار و هماهنگیهای لازم بعمل آمد.

وی ابراز داشت: در نهایت جلسه ای در نهاد ریاست جمهوری و با حضورمعاونین رئیس جمهور تشکیل شد که در این جلسه تمامی پروژه ها ، قبل از سفر رئیس جمهور مطرح و با ارائه مستندات و گزارشات لازم ، به تایید رسید .

فیلی افزود: طبق برآوردهای انجام شده ،اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه های ملی و استانی و اتمام آن ها تا پایان دولت یازدهم درخواست کردیم که با تخصیص اعتباری به مبلغ ۹۱۲ میلیارد تومان جهت تکمیل این پروژه ها تا پایان سال آینده موافقت شد.

معاون استاندار مرکزی اظهار کرد: در این سفر پربار تصمیماتی در جهت رفع مشکلات تالاب میقان گرفته شد، از جمله انجام اقدامات بیولوژیکی جهت بیابان زدایی در تالاب که تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به اجرای ۳۰۰ هکتار فضای سبز از طرح ۱۰۰۰ هکتاری مصوب هیات دولت برای کاهش آلودگی هوای اراک ،ابراز داشت: واگذاری ۷۰۰ هکتار زمین توسط راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی به شهرداری اراک برای ایجاد فضای سبز در اطراف شهر (دره سیبک، دره گردو و نواحی اطراف جاده فراهان) از دیگر مصوبات این سفر است که وزارت راه و شهرسازی و سازمان جهاد کشاورزی موظف اند که اراضی مورد نیاز را هر چه سریعتر به شهرداری تحویل دهند.

فیلی گفت: برای آب رسانی به این ۷۰۰ هکتار هم بخشی از پساب اراک و بخش دیگر از چاه های متروکه ای که قابلیت استفاده آب شرب ندارند تأمین خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار اظهار کرد: در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوس رانی مقرر شد ۸۰ دستگاه اتوبوس از محل تسهیلات بانکی ارزان قیمت اقدام و پیگیری گردد و همچنین در بحث توسعه جنگل کاری و احیای باغ های سمت سنجان، کرهرود و چپقلی اعتباراتی نیز پیش بینی شده است.

فیلی در خصوص تصمیمات گرفته شده توسط دولت برای رفع مشکلات راه های ارتباطی استان مرکزی نیز گفت: ۵۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل باند دوم کنارگذر شمالی اراک و تقاطع های غیر هم سطح آن در نظر گرفته شد که تکمیل این کنارگذر می تواند ۲۰ درصد در کاهش آلودگی هوای اراک تاثیر داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای تکمیل پروژه های راه سازی در سطح استان از جمله محور خمین- محلات، خمین- الیگودرز، اراک -فرمهین، خنداب- کمیجان، شازند- ازنا، ۳۰۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد. همچنین ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی و آسفالت نقاط حادثه خیز و پر ترافیک جاده ای استان در نظر گرفته شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: انتقال واحد آندسازی شرکت آلومینیوم سازی شهر اراک جزو مسائلی بوده است که از سال ۸۶ مطرح بوده و اجرایی نشده است. اما با تأکید رئیس جمهوری و اعتبار ۳۰۰ میلیاردی که برای انتقال آن به خیرآباد در نظر گرفته شد ظرف مدت دو سال این جابه جایی صورت خواهد گرفت.

فیلی افزود: از دیگر تصیمات خوب دولت در این سفر، تنظیم تفاهم نامه هایی است که می توانیم با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در امر راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی در سطح استان داشته باشیم و همچنین تفاهم نامه اولیه ای که برای پروژه ۵۸ متری امیر کبیر شهر اراک منعقد شد، حجم سرمایه گذاری برای این پروژه ۴۰۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در بحث اعتبارات بخش عمرانی سال گذشته ۲۳۵ میلیارد تومان اعتبار در نظرگفته شد که درسال ۱۳۹۵ به ۲۸۶ میلیارد تومان رسید در مجموع ۲۹درصد افزایش داشته است. مقرر شده است که ۵۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای بخش عمرانی در نظر بگیرند.

فیلی در خصوص وضعیت حوزه استان مرکزی در کریدور شمال-جنوب گفت:طرح این کریدور از زمان قبل از انقلاب مطرح شده و تا به حال مسیر آن تغییر نکرده اما ما در این سفر پیشنهاداتی را برای تغییر مسیر از سمت سلفچگان به اراک مطرح کردیم که به سمت جاده ساوه تغییر مسیر دهد با این کار تهران به جاده های ابراهیم آباد،آشتیان و ۳ راهی تفرش متصل می شود و اراک را حدود ۲۵ کیلومتر به تهران نزدیک تر می کند.

وی در خصوص دستاورد شهرستان های استان مرکزی در این سفر گفت: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه بیمارستان خمین تخصیص داده شد.

همچنین عملیات آب رسانی شهرستان خمین تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید،۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاضلاب شهرستان ساوه در نظر گرفته شد.

معاون استاندار افزود: اعتباراتی برای تکمیل فاضلاب شهرستان های آشتیان، محلات، دلیجان تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: در مجموع پرهزینه ترین عملیات آب رسانی مربوط به شهرستان ساوه است که برای اجرای آن ۲۳۰ میلیارد تومان برآورده هزینه شده است و عملیات اجرایی آن با انتخاب پیمانکاران حائز صلاحیت شروع خواهد شد.