- عصر مرکزی - http://asrmarkazi.ir -

اظهارات طاهراحمدی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا: تبدیل یک واحد صنعتی آلوده به صنعت سبز فقط با تغییر مدیریتی/ افزایش ۳ برابری روزهای آلوده در اراک

 

به گزارش عصر مرکزی به نقل از فارس، حسن طاهراحمدی صبح امروز در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مردم اراک آلودگی هوای این شهر است، اظهار داشت: چندین سال است که جلسات متعددی به منظور کاهش آلودگی هوای اراک در حال برگزاری است، اما تاکنون راهکارهای علمی برای پیدا کردن عوامل اصلی آلودگی پیدا نشده است.

وی با اشاره به اینکه باید در این زمینه کار علمی و کارشناسانه انجام شود و سهم هر کدام از صنایع آلاینده مشخص شود، افزود: این مسئله سبب شده که هر کدام از صنایع آلاینده خود را به عنوان صنعت سبز معرفی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: تاکنون اقدام اساسی که سبب شود ما شاهد کاهش آلودگی هوا در شهر اراک باشیم انجام نشده و امسال از ابتدای سال تاکنون تعداد روزهای آلوده سه برابر افزایش پیدا کرده است.

طاهراحمدی با اشاره به اینکه پرداختن به مسائل مربوط به ریزگردها سبب شده کارگروه از بحث اصلی خود دور شود، ادامه داد: این مسئله به هیچ عنوان نباید مجوزی باشد به منظور برداشتن انگشت اتهام از روی یک صنعت آلاینده و معاف آن صنعت از پرداخت سهم آلایندگی شود.

وی خاطرنشان کرد: باید یک بار برای همیشه با تحقیقات علمی و هزینه کردن در این بخش عوامل تأثیرگذار در آلودگی شهر اراک و سهم هر بخش از این آلودگی مشخص شود و از این مسئله که تغییر مدیریتی در یک صنعت، بدون تغییر در ساختار آن صنعت را به صنعت سبز تبدیل کند، جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: باید برای این مسئله که یک صنعت بعد از سال‌های سال ایجاد آلایندگی در هوای شهر هم‌اکنون به صنعت سبز تبدیل و از پرداخت عوارض آلایندگی محروم شده پاسخ صحیح و قانع‌کننده‌ای ارائه شود.

طاهر احمدی بیان داشت: ما هرگز به دنبال تعطیلی هیچ صنعتی نبوده و نیستیم، اما توجه به سلامت مردم از هر مسئله دیگری دارای ارزش و جایگاه بیشتر و ویژه‌تری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون کلانشهر اراک ۴۴ روز با کیفیت ناسالم و آلوده را تجربه کرده و این در حالی است که در سراسر سال گذشته تعداد روزهای آلوده در اراک ۳۷ روز بوده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: از تعداد روزهای آلوده در اراک و بر اساس گزارش کارشناسی مرکز پایش آلودگی هوای اراک ۹ روز ناسالم برای تمام گروه‌های جمعیتی و بقیه روزها ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شده است.

وی با اشاره به علت آلودگی هوای اراک از ابتدای سال تاکنون ادامه داد: ریزگردهای خارجی و محلی منشاء آلودگی هوا بوده که ذرات معلق با قطر کمتر از دو نیم میکرون آثار زیان ‌باری نسبت به گرد و غبار با قطر ده میکرون را برای افراد به همراه خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: مهار ریزگردها در استان با همکاری و تعامل تمامی بخش‌ها محقق خواهد شد.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو اظهار کرد: این پویش از اراک آغاز و به تمامی شهرهای کشور کشیده شده است که باید در این زمینه استفاده از دوچرخه به جای خودرو به منظور کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک فرهنگ سازی و برنامه‌ریزی شود.

در این کارگروه مدیر عامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی گفت: برگزاری جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا و ریزگردها باید هر ۱۵ روز یک‌بار برگزار و برنامه سازگاری به منظور مبارزه با ریزگردها تهیه شود.

سیاوش آقاخانی ادامه داد: شفاف‌سازی به منظور اینکه چه اقدام و اتفاق شاخصی در صنعت پتروشیمی رخ داده که این صنعت هم‌اکنون از لیست صنایع آلاینده خارج و به صنعت سبز تبدیل شده جزو مطالبات تشکل‌های زیست محیطی می‌باشد.